top of page
lissabon 2018_edited_edited.jpg

MACHTELD VAN BRONKHORST

Biografie

Machteld van Bronkhorst studeerde modevormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en theaterwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Ze leerde het opera regievak bij regisseurs als Pierre Audi, Willy Decker, Lev Dodin,  Brigitte Fassbaender, Dario Fo ,  David Pountney, Peter Sellars en Peter te Nuyl bij de Nationale Opera & Ballet, de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid.

Ze ontwierp kostuums voor theater en televisie en regisseerde vanaf 1993 opera’s als Gounods Faust, Hoffmanns Vertellingen (Offenbach),  Aroldo van Verdi met de Ropera , Brittens Little Sweep en Noye’s Flood en bij de Nederlandse Reisopera The Turn of the Screw van dezelfde componist. 

Sinds 2010 produceert ze voor diverse  podiumkunstinstellingen w.o. het Utregs Requiem 2019, Barok op Zaterdag 2019 . In 2019 startte zij bij de Nederlandse Reisopera als projectleider van het operaproject De Wereld van Peer voor het basisonderwijs in Gelderland en Overijssel en recebt startte  zij een eigen project, Zutphen 1572:Ramp en Veerkracht dat in oktober 2022 speelt in de Walburgiskerk aldaar.

Maar er ging veel aan vooraf! Operettes als Die Fledermaus, Clivia en Die Csardasfürstin, de musicals ‘n Zomerzotheid, Kismet en Lady in the Dark.  De kinderopera De roep van de Kinkhoorn van Bart Visman en Paul Biegel bij Opera Trionfo.

Voor het Gergiev Festival 2005 bewerkte en regisseerde ze de dansvoorstelling De Verjaardag van de Infanta van Oscar Wilde/Franz Schreker  en regisseerde zij bij de Rotterdamse Opera Aroldo van Verdi in de Schiecentrale in Rotterdam. In het RAI Theater in Amsterdam regisseerde zij dat jaar Mozarts Die Zauberflöte o.l.v. dirigent Jan Stulen met kostuums van Aziz Bekkaoui.

 

Haar familiemusical van De bende van de Korenwolf naar het boek van Jacques Vriens, waar zij het scenario voor schreef, werd genomineerd voor Beste Kleine Musical bij de Musical Awards 2009.

Sinds 2006 maakt Machteld met Opera Animous operaproducties waarin jonge professionals podiumervaring op kunnen doen. Ze maakten in 2009 Phaëton (Lully), L’Enfant et les Sortilèges (Ravel) en Suor Angelica (Puccini) en in 2010 en 2011 Het Sluwe Vosje (Janáček) op bijzondere buitenlocaties.

Daarnaast wordt Machteld regelmatig door andere gezelschappen gevraagd voor de regie, bewerking of vormgeving van bijzondere muziektheaterproducties: o.a. met het Groot Omroepkoor  Stockhauzens Sonntag Aus Licht: Engelprozessionen (2003, Concertgebouw Amsterdam en Berliner Fest Wochen) en Last Pagan Rites van Bronius Kutavicius voor het Holland Festival 2008. Bij Theaters Tilburg maakte zij Die Sieben Todsünden van Kurt Weil en La Tragédie de Carmen met het Magogo Kamerorkest  o.l.v. Arjan Tien in 2011. In 2012 regisseerde zij Schönbergs Pierrot Lunaire Interactive met het Valerius Ensemble.

Naast haar werk als vrije producent en regisseur voor Opera Animous, combineerde zij deze taken ook bij muziektheaterproducties als Maria Nuñez, Azielzoekster in onze Gouden eeuw, muziektheater met Sefardische liederen gearrangeerd door Patricio Wang, dat door vakblad  de Theatermaker werd uitgeroepen tot een van de 5 beste operaproducties van 2013.

 

Ook produceerde zij Eisler on the Go van Kameroperaproject in 2017. Deze voorstelling, in samenwerking met het New European Ensemble, ontving  in de NRC, Volkskrant en de Theaterkrant 4 sterrenrecensies.

Machteld schrijft ook regelmatig teksten en scripts waaronder het libretto voor PA’dam zingt Goldbergvariaties in een gezongen bewerking van Gustavo Trujillo met kamer koor P’Adam o.l.v. Maria Van Nieukerken waarin Vincent Bijlo de rol van J.S. Bach vertolkte  (2013 en reprise in 2017 en in 2019 in het Festival van Eilat).

 

Voor het toneelgezelschap Tubantia in Enschede. maakte Machteld een nieuwe vertaling en bewerking van Shakespeare’s Twelfth Night.

Naast het werken in het professionele operacircuit werkt zij regelmatig aan grote operaprojecten met amateurkoren. Meest recent waren L’ Elisir d’Amore (Donizetti) met Viva la Musica in Uden (2012) en bij hetzelfde koor Fledermaus in de onderwereld in 2015, waarin Strauss’ Fledermaus en Orpheus in de Onderwereld van Offenbach tot een nieuw stuk zijn verweven. Ze regisseerde het community project Carmen IJmuiden/Rotterdam, een coproductie van Velser Operagezelschap Bel Canto en de Ropera, Operakids Amsterdam, het kinderkoor van de muziekschool Velsen en het kamerorkest van de Utrechtse Muziek Academie (UMA). Het project werd o.a. ondersteund door het Fonds Cultuurparticipatie in 2014.

De door haar geïnitieerde projecten De Bende van de Korenwolf, Phaëton, Het Sluwe Vosje, Maria Nuñez en Eisler on the Go werden door het Fonds Podium Kunsten ondersteund. Machteld werkte tussen 2009 en 2012 als productieleider bij het Internationaal Joods Muziekfestival  en -concours en was daarna festivalmanager tot 2015.

bottom of page